top of page
titels website.png

Advertising staat bol van de clichés, vooral als het over vrouwen gaat.  Te vaak spelen ze de rol van stereotype huismoeder, onzeker meisje, wulpse vrouw, of grootverbruiker van beautyproducten. 

 

Dat is niet iets dat ‘vroeger’ speelde. Recent onderzoek naar de Nederlandse reclame-industrie toont aan dat dat nog steeds zo is: van alle consumenten zijn vrouwen het minst tevreden met hoe ze worden afgebeeld. Ze zijn minder vaak in beeld en krijgen minder spreektijd dan mannen. En 1 op de 4 vrouwen in ads wordt stereotiep neergezet. 

 

Let that sink in!

1 OP DE 4 VROUWEN IN
ADS WORDT STEREOTIEP NEERGEZET

MANNEN
HEBBEN MEER SCHERM- EN SPREEKTIJD
DAN VROUWEN

VROUWEN ZIJN HET MINST TEVREDEN MET HOE ZE WORDEN 
AFGEBEELD

Wat blijkt? Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door het feit dat de meerderheid van de creatieven in de reclamewereld man is. In de reclamewereld is de male gaze dominant. Het mannelijk perspectief dus. 

IF SHE CAN SEE IT, SHE CAN BE IT

De tijdgeest vraagt om de female gaze: we snakken ernaar dat vrouwen eerlijk in beeld worden gebracht. Zoals ze echt zijn. Met humor, zonder oordeel en vaker in een voorbeeldfunctie.

 

Calamity Jane is ervan overtuigd dat merken de morele plicht hebben om bij te dragen aan een realistisch vrouwbeeld. Om zo vrouwen wereldwijd te inspireren!
 
​Wij zouden er blij van worden. En onze dochters ook.

Scherm­afbeelding 2022-12-06 om 17.21.50.png

Een vrouwelijk perspectief zorgt ervoor dat beeldvorming en representatie van vrouwen in reclame realistischer en beter wordt. En…dat vrouwen beter aangesproken worden. Dat is best een goed idee, aangezien vrouwen 80% van alle aankoopbeslissingen maken. Dat gaat niet alleen over tampons en lippenstift, dat gaat over ALLE aankoopbeslissingen. Het is – duh! - een gemiste kans dat communicatie die vooral vrouwen moet aanspreken, meestal door mannen bedacht en gemaakt wordt.

hellobrands.gif
PATROON 1920x1080 roze-groen.png

IT TAKES A WOMAN TO KNOW ONE

Meer vrouwen achter de schermen zorgen voor een realistischer en herkenbaarder beeld van vrouwen op de schermen. Hoe meer vrouwelijke creatieven, hoe minder stereotiep het werk. 
 
Calamity Jane is voorvechter voor gelijke kansen voor vrouwen in de hele reclamewereld: niet alleen in het eindproduct, maar ook in de branche. Calamity Jane biedt daarom een podium aan talentvolle vrouwelijke bedenkers en makers. Want die hebben we nodig als we de reclamewereld willen veranderen.
 
Toch hoeven mannen, non-binaire mensen en transpersonen zich niet buitengesloeten te voelen. Want, het goede nieuws is: iedereen kan creatief werk maken vanuit de female gaze. Het gaat om een manier van kijken die je je eigen moet maken. Calamity Jane waarborgt en bewaakt het vrouwelijk perspectief. Het feit dat vrouwen bij ons in de meerderheid zijn, helpt natuurlijk wel. 

bottom of page