WHY WORK 

WITH

CALAMITY

JANE?

Calamity Jane ontwikkelt campagnes met vrouwen.

We werken met een 100% female collectief van freelance creative professionals. Hierin zit alle expertise die nodig is voor de ontwikkeling van campagnes: van strategen, account, creatieven, regisseurs, editors, designers tot fotografen.

 

We hebben alles in huis om van begin tot eind campagnes te ontwikkelen. 

Van inzichten voor de briefing tot de uitvoering en inzet van de campagnes: alles wordt vanuit een vrouwelijk perspectief bedacht en gemaakt.

Wij geloven dat vrouwen hun krachten moeten bundelen om zo balans aan te brengen op de creatieve vloer. Calamity Jane heeft de ambitie om dé plek te worden voor talentvolle vrouwelijke creatieven.

Eveline-5.jpg

EVELINE SCHRAM

Grafisch ontwerper

creative pro's

Kiona is expert in het bedenken van (activatie) campagnes op basis van slimme insights, die er ook nog eens goed uitzien. Creëerde concepten en produceerde video’s en campagnes voor behoorlijk wat grote merken: ze heeft vrouwen massaal hun eigen lingerie laten ontwerpen, kinderen meer buiten laten spelen en mensen leren communiceren met hun schoenen. In een notendop.

 

Won 2 Spin Awards, een Effie en zat in de ADCN Jury en zit in de taskforce D&I van de VIA.

Kiona de Vries

Founder Calamity Jane /

Creative Director

Geerke maakt het liefst niet-stereotiep werk met een vleugje humor. Ze creëerde en produceerde campagnes voor verschillende merken en maakte programma’s voor de publieke en commerciële omroep. Ze is er heilig van overtuigd dat je van elke drol een taartje kunt maken en werd daarom ook vaak gebeld om mislukte projecten te redden.

 

Geerke is lid van de taskforce D&I van de VIA. Ze publiceert regelmatig in NRC en maakt en presenteert de podcast van Het Klokhuis.

Geerke Catshoek

Founder Calamity Jane /

Creative Director

Mijntje heeft veel bureau-ervaring: werkte voor DAWN, N=5, TBWA/Neboko, Fitzroy, begon haar eigen bureau TUSSEN en stond aan de wieg van aardig wat prijswinnend werk.  Mijntje houdt van merken met lef. Ze is zelf ook niet op haar mondje gevallen: ze denkt snel en ze praat snel en rust pas als de strategie helemaal scherp is.

 

Ze woonde ooit op Tenerife en daar wil ze uiteindelijk weer terug naartoe. Wij hopen dat dat nog ff duurt.

Mijntje Cuijpers

Digital strateeg/business director

Anita woont en werkt afwisselend in Nederland en Berlijn: als creatief voor de grote bureaus. Deutsche Gründlichkeit heeft ze van nature: ze is perfectionist in hart en nieren. Alles wat ze maakt moet kloppen. Ze heeft een extreem scherp gevoel voor wat bij een klant past, wat een klant nodig heeft, wat een klant wil. Anita’s zeer geheime alter ego maakt ook vrij werk. Dat inspireert haar regelmatig in commerciële opdrachten.

Anita Sharma

Creative / Art

Britt heeft een pen die even scherp is als haar tong. Ook heeft ze bakken ervaring als schrijvend journalist en programmamaker. Ze barst van de meningen en goede ideeën.

 

Ze leerde, als 1 van de weinige vrouwen in de popjournalistiek, hoe belangrijk een vrouwenstem in een mannenbolwerk is. Ze noemt zichzelf een hardcore feminist met zelfspot. Humor ziet ze als teken van intelligentie. Ze is dan ook reteslim. 

Britt Stubbe

Copywriter 

Hanan heeft een missie: het creëren van een inclusievere wereld. Daar gaat ze voor. En hoe! Hanan weet alles van inclusieve communicatie en marketing. In België heeft ze dat onderwerp met haar bureau Inclusified scherp op de agenda gezet.

 

Ze schreef er een boek over, is gastprofessor in Brussel, vicevoorzitter van de Belgian Association of Marketing en een graag gezien spreker en adviseur. Wij zijn vereerd dat ze zich bij ons aansluit.

Hanan Challouki

Inclusieve communicatie-expert

/ speaker

Noortje gaat altijd op zoek naar slimme, heldere design oplossingen. Zowel in print als digitaal. Ze was partner bij LAVA en heeft grote namen in haar portfolio. Haar geheim? Een nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Noortje kan goed luisteren.

 

Want als je goed luistert kom je tot de kern van de boodschap. En alleen dan kun je het verhaal op de juiste manier vertellen.

Noortje Boer 

Creatief Strateeg / Ontwerper

Sterre is een betrokken producent, met ervaring in campagnes, duurzaamheid, events en innovatie, om maar wat buzz words te noemen. Ze voert niet alleen uit, ze denkt ook graag mee. Sterre vindt het fijn om goed te doen, om bij te dragen: aan een betere wereld, aan meer gelijkheid of gewoon aan iets heel moois.

 

Reken met Sterre op goed doordachte producties waar alles klopt. En op een fijne werksfeer: geordende chaos waarin van alles tot bloei kan komen.

Sterre Broekman

Creative Producer

Een eerste indruk maak je maar 1 keer. Elisabeth zorgt dat die verpletterend is. En dat alles in een beeldtaal die bijdraagt aan de gelijkheid van mannen en vrouwen: een beeldtaal waarin vrouwen zich kunnen herkennen en waardoor een nieuwe generatie kan opgroeien in gelijkwaardigheid, met respect voor elkaars verschillen.

 

Want je hoeft niet hetzelfde te zijn om gelijk te zijn. Dat wist Elisabeth natuurlijk al lang. Nu de rest van de wereld nog.

Elisabeth Enthoven

Grafish ontwerper / Illustrator

Suzanne kijkt graag naar mensen. Dat zie je in haar werk: met haar slice of life fotografie vertelt ze de mooiste verhalen, over mensen die ze het liefst zelf cast. Dat deed ze al voor merken als Ziggo, Hallmark, ING, KPN, Menzis, Philips, Vodafone, Zilveren Kruis en Zeeman. Suzanne gelooft dat diversiteit geen optie is, maar een vereiste. Ze houdt van bara’s en tosti’s. Gemixt in hart, nieren en maag dus. 

Suzanne Karsters

Fotograaf

Toen Chee-Han 9 was, zag ze de Nescafé commercial. Ze wilde meteen op panfluitles. Later begreep ze dat de invloed van commercials niet onderschat mag worden. Daarom zet ze zich in voor meer diversiteit en inclusie in de reclamesector: ze geeft talks en gastcolleges aan universiteiten en schreef een niet-stereotiep kinderboek.

 

Chee-Han werkte in Londen en Amsterdam en creëert - met haar kennis over D&I - zowel short format als long format content voor grote merken. 

Chee-Han

Kartosen-Wong

Commercial editor / speaker

Aygin is geboren in Iran en opgegroeid in Nederland. Ze heeft een enorm verlangen om de rest van de wereld te ontdekken.

 

Door haar nieuwsgierigheid komt ze altijd op verrassende plekken en begeeft ze zich steeds in nieuwe kringen. Dit komt goed van pas in haar rol als Creatief Strateeg en fotograaf. Ze denkt graag na over hoe dingen anders kunnen, met behoud van impact en esthetiek.

Aygin Kolaei

Creatief strateeg

Voor een groot onderzoek over representatie en stereotypering in opdracht van de VIA analyseerde Mieke 400 Nederlandse commercials. Haar conclusie: er valt nog flink wat werk te doen. Ze gelooft in goede intenties. Merken wíllen vaak wel inclusiever en diverser communiceren, maar ze weten vaak niet hóe. Mieke weet dat wel.

 

Ze bouwt haar insights op basis van wetenschappelijke kennis. En daar bouw je sterke campagnes mee.

Mieke Koopen

Strateeg & researcher

Toen Marieke een serie zelfportretten met Tinderdates publiceerde, schrok ze van de reacties die dat losmaakte. Dat zette haar aan het denken: over man-vrouwverhoudingen in de maatschappij. Marieke houdt niet van hokjes. Ze vindt het belangrijk om mensen te laten zien zoals ze echt zijn. Zonder vooroordelen. Zonder schaamte.

Marieke fotografeert voor VK Mag, Het Parool en Trouw en is op dit moment bezig met haar tweede film.   

Marieke de Bra

Fotograaf / Filmmaker

Martha kan alles. Account-director, projectmanager, creative/campaign of concept producer, geef het beestje een naam: zij zorgt dat alles in goede banen wordt geleid.

 

En als er een stemactrice nodig is, spreekt ze zo een commercial in.

 

Martha gelooft dat vrouwen elkaar moeten steunen. En dat - in de beroemde woorden van Madeleine Albright - de hel een speciaal plekje heeft gereserveerd voor vrouwen die dat niet doen.

Martha Frankenhuis

Accountmanager

Met haar optimistische tone of voice trok Mette - als eerste in Nederland - duurzaamheid uit de geitenwollensokkenhoek: haar veel geïmiteerde, maar ongeëvenaarde groene platform Strawberry Earth organiseerde evenementen, initieerde denktanks en richtte een academie op om samen met labs en bedrijven tot duurzame verandering te komen.

 

Nu is het tijd voor de volgende verandering: het on-stereotyperen van vrouwen in reclame. Met Mette gaat dat zeker lukken

Mette te Velde

Creative / duurzaamheidsexpert

Eveline stelt graag social issues aan de kaak, zoals feminisme, klimaatverandering, diversiteit en inclusiviteit. Dat doet ze op een positieve, frisse en kleurrijke manier. Met haar ontwerpen wil ze bijdragen aan de beeldvorming van een nieuwe generatie vrouwen én mannen, zodat die kan opgroeien met een gelijkwaardiger en realistischer beeld van vrouwen in onze maatschappij.

Eveline Schram

Designer & illustrator

Machteld gelooft in het bouwen en onderhouden van sterke relaties met de klanten. Want hoe beter je een klant kent, hoe beter je echt goed kunt adviseren. En dat kan Machteld. Ze heeft een berg ervaring in reclame en marketingcommunicatie, ze is strategisch, creatief en commercieel gedreven. En dat alles met passie. Na een dag hard werken maakt ze zich graag kwaad op een bokszak in de Muay Thai gym.

Machteld van Woensel Kooy – Maliepaard

Business Account Brand Director

Liz weet alles van internetcultuur. Had al een blog voordat mensen überhaupt wisten wat dat was. Liz heeft niet alleen ervaring in digital media en online strategy, maar ook in film en fotografie. Ze ontwikkelt concepten die barsten van de creativiteit en die ook nog eens productioneel uitvoerbaar zijn.

 

Als intersectioneel feminist en trots lid van de LGBTI community gaat ze voor een inclusief mensbeeld in advertising: want - newsflash - de markt is ook divers.

Liz Kunst

Digital Creative / Art

Honkie Chan

“It takes a woman to know one.” Met dat motto bestormt Honkie al 15 jaar de wereld van mode, beauty products & food.

 

In binnen- en buitenland maakt ze concepten, styling & set-designs voor merken zoals HEMA, ELLE prêt-à-porter, H&M, L’Officiel magazine en beauty merk TEMT.

Art Director / Stylist

Laurine Verweijen

Laurine is het type doorvrager, of ‘graver’, zoals het een echte campagnestrateeg en copywriter betreft. Eentje die graag kritische vragen stelt om tot de bodem van een briefing te komen. ‘Hoe concreter, hoe beter’ is dan ook haar devies. Op wollige lifestyle praatjes en vage merkbeloftes betrap je haar niet.

 

Een vrouw die weet wat er speelt in de wereld en daar vanuit haar rol als campagnemaker merken aan verbindt.  Overigens schreef ze ook een dichtbundel, waarin ze – hoe toepasselijk – vrouwelijk schrijven onderzocht. 

Campagnestrateeg / copywriter 

Hiba regisseert drama, commercials, documentaire en kunstfilmpjes. Ze is een beelddenker in hart en nieren en een gepassioneerd acteursregisseur. Altijd met het doel om het resultaat authentiek te laten zijn en boven het papieren idee uit te laten stijgen. 

Verder maakt ze in haar vrije tijd fotoportretten en rijgt ze ringen van Japanse glaskralen met sierlijke piemels erop. Voor aan je middelvinger.

Hiba Vink

Regisseur / fotograaf

Emma vertelt haar verhalen bewust vanuit vrouwelijk perspectief. En dat doet ze goed. Haar debuutfilm Onderhuids over meidenvenijn werd overladen met internationale prijzen. Nu werkt ze aan een film over menstruatie-armoede. Emma’s werk is subtiel, kwetsbaar en realistisch. Ook in haar commerciële werk ziet ze het als haar taak om een realistisch beeld te schetsen van de maatschappij. Daar maakt ze zich als regisseur graag hard voor.

Emma Branderhorst

Regisseur

Felicity heeft een grote liefde: storytelling. Ze werkte met verschillende bureaus en regisseurs en maakte commercials, online brandcampagnes, videoclips en korte films. Daarnaast host ze podcast en youtube-serie HONey Talks waarin een groep vriendinnen praat over zo’n beetje alles wat ertoe doet in het leven. Over seks bijvoorbeeld. Maar ook over politiek. Met haar werk maakt Felicity graag een verschil. Dat doet ze op zo’n aanstekelijke manier dat je meteen zin krijgt om mee te doen.

Felicity van Stroe

Creative / producer

Lizet zoekt altijd naar de essentie. En dan liefst naar waar het een beetje schuurt. Want dat is waar het echte verhaal zich verstopt. Om dat vervolgens met flair en humor toe te passen in een campagne, merkidentiteit of tone-of-voice. 

 

Ze doet dit voor grote namen, maar heeft een zwak voor de underdog: kleine merken die het anders doen. Duurzamer, inclusiever, of gewoon slimmer. Zo lang het maar echt ergens over gaat.

Lizet Deutekom

Creative / Copywriter

Sara had ooit een modemerk waarvoor ze uniseks kleding maakte: rokken voor iedereen, boxers voor iedereen. Dat was de eerste stap gezet in een carrière in inclusieve kleding: kleding die stereotypering doorbreekt.

 

Dat is Sara’s expertise. Als stylist werkt Sara in TV & film.

 

Verder doet ze personal styling consulting en neemt de PR daar ook vaak in mee. 

Sara Zwanenburg

Stylist / PR 

Op haar Insta-pagina @sexisme.missers maakt Valentina haar volgers bewust van stereotypering in de reclamewereld.

 

Want op het gebied van inclusieve communicatie valt nog veel winst te behalen. Missers zijn overal. Maar ze zijn eenvoudig te voorkomen. Valentina adviseert merken daar graag in.

 

Als marketeer werkte ze voor grote merken als Heineken en FrieslandCampina.

Valentina De Luca 

Marketeer

Manon van der Zwaal

Manon groeide op in Saoedi-Arbië. Daar zat ze al graag in de donkere kamer van haar vader. Inmiddels studeert ze Arabisch én fotografeert ze voor grote klanten. Ze maakt het liefst potretten, van professionele modellen en van mensen zonder ervaring.

 

Manon kan in twee minuten een Rubiks Kubus oplossen, maar voor haar fotografie neemt ze graag de tijd: want dan krijg je foto’s die een verhaal vertellen.

Fotograaf

HELLO

BRANDS,

SHALL WE 

MEET?

Wil je weten wat female unstereotyping voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer! 

Wil je je aansluiten bij ons collectief als creative professional? Laat hieronder je gegevens achter. 

Bedankt voor de inzending!